Universiteiten gebruiken marketing in jacht naar studenten

Universiteiten hanteren meer en meer een commerciële logica in de jacht naar studenten. Vorig jaar hebben de vijf Vlaamse universiteiten samen zo'n 1,8 miljoen euro uitgegeven aan reclame. Vergeleken met 2009 is dit een stijging van 12 procent.

Meer financiële middelen

Meer studenten betekent meer financiële middelen voor de universiteit, en dus krijgt actieve rekrutering meer en meer een prioriteit. De financiering van de universiteiten gebeurt immers op basis van aantal inschrijvingen, waardoor elke extra student ook extra budget oplevert.

Actieve marketingstrategie

Het loont blijkbaar de moeite om via een actieve marketingstrategie op zoek te gaan naar extra studenten. Zo verdubbelde De Universiteit Antwerpen haar budget voor marketing in twee jaar tijd tot meer dan 600000 euro. Het budget dat beschikbaar gesteld wordt vanuit de Vlaamse overheid wordt dus niet enkel gebruikt om de kerntaken te financieren maar ook om promotie te maken voor de universiteit zelf.

De trend om actief reclame te maken beperkt zich niet enkel tot de universiteiten. Ook hogescholen, middelbare en lagere scholen doen er actief aan mee.

Bron: Belga




Reacties:

Er zijn geen reacties

Reageer:

Naam (*)
Email (*) - niet zichtbaar op de website
opmerking (*)